Sprawozdanie z wycieczki do Ojcowskiego Parku Narodowego i Pustyni Błędowskiej.
Dnia 9 czerwca 2025 r. klasa 5a oraz 5b wraz z nauczycielem geografii oraz wychowawcami i przewodnikiem wyruszyła na wycieczkę krajoznawczo - edukacyjną do Ojcowskiego Parku Narodowego oraz na Pustynię Błędowską. Celem wyjazdu była lekcja geografii w terenie, podczas której poznawaliśmy różne formy ukształtowania powierzchni, krajobrazy Polski oraz sposoby ochrony przyrody.
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Ojcowskiego Parku Narodowego, który jest najmniejszym parkiem narodowym w Polsce, ale bardzo bogatym przyrodniczo. Znajduje się on na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. W trakcie spaceru po Dolinie Prądnika zobaczyliśmy piękne formy terenu: wapienne skały, wąwozy, jaskinie np. Jaskinię Krowia oraz źródło krasowe zwane Źródełkiem Miłości. Przewodnik pokazał nam słynne skały o ciekawych nazwach, takie jak Maczuga Herkulesa , Brama Krakowska oraz Igła Deotymy
Zwiedziliśmy także Jaskinię Łokietka, gdzie poznaliśmy, jak powstają jaskinie krasowe i co to są stalaktyty i stalagmity. Dowiedzieliśmy się, że park chroni wiele gatunków roślin i zwierząt, w tym rzadkie nietoperze. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego parki narodowe są ważne i jak należy zachowywać się w takich miejscach.
Następnie pojechaliśmy na Pustynię Błędowską. Jest to największy obszar piaszczysty w Polsce, nazywany polską pustynią. Dowiedzieliśmy się, że powstała ona nie w sposób naturalny, ale w wyniku działalności człowieka - przez wycinanie lasów i intensywne wypasanie zwierząt.
Na miejscu obserwowaliśmy krajobraz pustynny, a nauczyciel wyjaśnił nam, czym różni się pustynia w Polsce od pustyń gorących, takich jak Sahara. Uczyliśmy się rozpoznawać typowe cechy krajobrazu wyżyn i terenów piaszczystych oraz rozmawialiśmy o wpływie człowieka na środowisko.
Wycieczka była bardzo ciekawa i pouczająca. Poznaliśmy dwa różne krajobrazy Polski: wyżynny i pustynny. Uczyliśmy się w terenie o formach terenu, przyrodzie ożywionej i nieożywionej, ochronie środowiska oraz wpływie człowieka na krajobraz.
Taka lekcja geografii w naturze pozwoliła nam lepiej zrozumieć to, czego uczymy się w szkole, i pokazała,
jak piękna i różnorodna jest Polska przyroda.