NIECODZIENNE SPOTKANIA Z LEKTURĄ

Są dziwy w niebie i na ziemi, o których ani śniło się waszym filozofom.
William Szekspir

 

   Lektury szkolne mają określoną wartość i niosą treści poznawcze, emocjonalne, wpływają na wszechstronny rozwój. A jednak, uczniowie niechętnie sięgają po proponowane utworów.

   By motywować uczniów do czytania, w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 1 w Busku-Zdroju jest realizowany projekt pod nazwą „NIECODZIENNE SPOTKANIA Z LEKTURĄ”. Raz w miesiącu odbywają się w bibliotece szkolnej niezwykłe zajęcia - spotkania z wybranymi lekturami.

   26 listopada było to spotkanie z utworem Adama Mickiewicza „Dziady” część II.

   Biblioteka zamieniła się w miejsce owiane tajemnicą. Uczniów z klas VII i VIII zaskoczyła metamorfoza sali bibliotecznej. Zobaczyli moc zapalonych świeczek, lampionów, na stole owoce oraz dziwną postać-szkielet-duch otulony czarnym tiulem. W takiej scenerii pojawiły się osoby ubrane na czarno. Były to uczennice z klasy VI b: Julia Jaworska, Daria Oknińska, Rut Podraza,  Zofia Prucnal,  Michalina Strzelecka, Aleksandra Wróżek.  Przy dodatkowym świetle telefonicznych latarek zaczęły czytać tekst romantycznego wieszcza.  Wypowiadane słowa, wzmocnione echem brzmiały niecodziennie. Kolejne przestrogi duchów były podkreślane w znakomity sposób wspaniałą recytacją. Zmuszały do słuchania, wysuwania refleksji.

    Dramat Mickiewicza nie jest łatwym utworem, ale w tym przedsięwzięciu wszystko było wykonane dobrze. Doskonałym pomysłem był efekt dymu unoszącego się nad widzami i blask świec odbijający się od książek trzymanych przez recytatorki.

   Świetna prezentacja była wynikiem wielu godzin przygotowań i prób.

   By utrwalić przekaz wieszcza, zakończenie zajęć było dodatkowo „powtórką” i utrwaleniem wiadomości dotyczących problematyki, kompozycji i cech charakterystycznych dramatu romantycznego.

   Cel zajęć został zrealizowany – recytacja w ciekawej scenerii pokazała,, że czytanie nie jest nudnym zajęciem, wręcz odwrotnie, to rozrywka doskonałej jakości, która również edukuje.

NA GÓRĘ