Pracownia ekologiczno-przyrodnicza

Woda przezroczysta, woda czysta?

 Woda jest niezwykłą substancją. Jako jedyna występuje na Ziemi w trzech stanach skupienia. Bez niej życie na Ziemi byłoby niemożliwe. Wody naturalne mogą zawierać składniki zarówno pożądane, jak i szkodliwe dla organizmów żywych, tzw. zanieczyszczenia. Czy nasze wody są zanieczyszczone? Pobierając próbki z różnych zbiorników wodnych uczniowie oceniali stan czystości wody. Badali zapach, przejrzystość, barwę, ph  i temperaturę wody. Przy użyciu odczynników  zbadali zawartość fosforu, żelaza i azotu. Okazało się, że woda pochodząca z przydomowego oczka wodnego zawiera znaczne ilości fosforu. / próbka wody zabarwiła się na niebiesko/.

 Czy istnieje życie w kropli wody?  Wykorzystując pobrane próbki wody, uczniowie prowadzili obserwacje przy użyciu lup i mikroskopu. Okazało się, że wręcz tętni życiem; drobne glony, pierwotniaki mają doskonałe warunki do życia.

 

Laboratorium w Sanepidzie

 Laboratorium Sanepidu wykonuje badania monitoringowe w zakresie badań fizyko-chemicznych oraz mikrobiologicznych wody jak i gleby. Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych, podczas których obserwowali prowadzone  przez pracowników badania biologiczne, chemiczne wody i gleby. Ponadto mogli również samodzielnie wykonywać badania przy użyciu specjalistycznego sprzętu.  Z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem obserwowali przygotowane do badania próbki wody i gleby.

 

Badacze powietrza

  Nasza miejscowość jest uzdrowiskiem, a więc powietrze powinno być pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia. Czy tak jest? O tym przekonaliśmy się podczas prowadzonych zajęć terenowych.

 

 Porosty ze względu na swą wrażliwość na zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki zaliczone zostały do bioindykatorów. Plechy porostów mogą mieć kształt: krzaczkowaty, listkowaty, skorupiasty. Najwrażliwsze są te porosty, które mają duże powierzchnię wymiany gazowej. Uczniowie wyposażeni w skalę porostową wyruszyli, aby zbadać czystość powietrza naszego miasta. Zajęcia w terenie były poprzedzone zapoznaniem się ze skalą porostową i pracą z mapą. Ponadto badali  powietrze w parku, wokół szkoły, na Alei Mickiewicza oraz wzdłuż ulicy Grotta, Wojska Polskiego. Okazało się, że zanieczyszczenia powietrza występują w pobliżu ulic o wzmożonym ruchu ulicznym, natomiast w parku występują porosty wskazujące na czyste powietrze.

 

Poznajemy formy ochrony na Ponidziu

  Rezerwat Owczary znajduje się na terenie Szanieckiego Parku Krajobrazowego. Jest to rezerwat solniskowy położony wśród pól. Pośrodku niewielkiego zagłębienia uczestnicy rajdu poszukiwali strumienia ze słoną wodą. Okazało się, że jest to niewielki ciek wodny, który zasilany jest źródełkiem siarczano – chlorkowym ukrytym wśród traw. Dzięki słonej wodzie na terenie rezerwatu można jeszcze spotkać roślinność słonolubną.

 

Ostoja bioróżnorodności  - łąka

 W czerwcu  odbyły się zajęcia na łące. Ich celem była obserwacja przyrody, a szczególnie roślinności i owadów.  Uczniowie, podzieleni na grupy i wyposażeni w lupy jak i klucze do oznaczania gatunków roślin i zwierząt oraz karty pracy, prowadzili obserwacje ekosystemu. Obserwowali  owady występujące na łące; pszczoły, trzmiele, biedronki, mrówki. Rozpoznawali rośliny, odkryli, m.in. kwiat, który jest mniejszy od paznokcia i wygląda jak żółta kulka. Okazało się, że jest to lucerna sercowata. Zauważyli, że łąka to nie tylko trawy , ale wiele roślin, które wabią różne owady.

 

Olejarnia Zagłoba

 W Mikułowicach znajduje się gospodarstwo, gdzie  można zobaczyć tłoczenie oleju 100- letnią metodą. Z wielkim zaciekawieniem uczestnicy wycieczki wysłuchali opowieści o różnorodnym wykorzystaniu oleju. Okazało się, że olej lniany używany był nie tylko do spożycia, ale również do wyrobu farb, konserwacji skór a nawet oświetlania. Dowiedzieli się w jaki sposób tłoczy się olej. Najpierw ziarno w specjalnym urządzeniu jest płatkowane, potem w prażalniku nasiona są ogrzewane. Rozmiękczone nasiona do prasy wędrują i tu użycia siły rąk potrzebują. Uczniowie za pomocą prasy, kręcąc kołowrotem, wyciskali olej z nasion. Tym samym przekonali się, że pozyskiwanie oleju wiązało się  z dużym wysiłkiem fizycznym. Ponadto uczniowie mogli skosztować różnych olejów pozyskanych w starych urządzaniach, które są przyjazne środowisku. Okazało się, że najsmaczniejszy był olej dyniowy i rydzowy.

 

Sprzątanie świata

 Wzorem lat ubiegłych,uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w akcji sprzątnia świata.  Wyposażenie w worki, rękawiczki wyruszyli na poszukiwanie odpadów zalegających poza miejscami przeznaczonymi do ich składowania. Okazało się , że mimo prowadzonej segregacji odpadów nadal mieszkańcy naszego miasta zaśmiecają środowisko. Problem ten nasila się w miejscach, gdzie nie ma koszy na odpady. Szczególnie narażone są tereny leśne, gdzie można jeszcze znaleźć „dzikie wysypiska”.

 

Konkurs Moje Ponidzie

 Ponidzie to niesamowita  kraina pełna interesujących miejsc, ciekawych ludzi, sławnych osobistości. To tu można spotkać roślinność kserotermiczną, która bujnie porasta wapienne wzgórza, dostojną kolegiatę  Wiślicką, dumną sosnę na szczudłach, a także przenieść się w świat  muzyki rodem z „wielkiego świata” . Kto raz przybył na Ponidzie, ten zawsze wraca z sentymentem do naszej Małej Ojczyzny. Czy wszyscy znają nasz region? – takie pytanie przyświecało Powiatowemu Konkursowi Moje Ponidzie. Uczniowie szkół podstawowych z powiatu buskiego w dwuosobowych zespołach zmagali się z zadaniami o tematyce przyrodniczej,  rozpoznawali rośliny charakterystyczne dla Ponidzia. Uczestnicy konkursu  wykazali się również wiedzą historyczną dotyczącą dziejów Ponidzia, sławnych postaci związanych z naszym regionem, m.in. Rycerza Dersałwa, Norbertanek, Stanisława Augusta Poniatowskiego.  Aby tradycji stało się zadość, pojawiły się postaci z legend Franciszka Rusaka. Swoją historię opowiedziała piękna Gundula, córka młynarza Hermana   z  „Legendy o Stawie Niemieckim” oraz  Jadwisia, bohaterka  „Legendy o Miłku i Sasance”.

 

Zajęcia w lesie

 Las jest jednym z najważniejszych elementów środowiska przyrodniczego. W lesie wyróżniamy określone warstwy, w których panują odmienne warunki. Najintensywniejsze nasłonecznienie jest w koronach drzew, które dają schronienie ptactwu leśnemu. Lecz im niżej, tym bogatszy jest świat roślinny i zwierzęcy. Runo, ściółkę charakteryzuje  duża wilgotność i niewielki ruch powietrza, które sprzyjają  rozwojowi wielu roślin. Tu rosną mchy, trawy, grzyby, paprocie. Czynniki klimatyczne takie jak: światło, temperatura powietrza, woda, siła wiatru mają duży wpływ na rozwój roślin. Właśnie podczas wycieczki do lasu uczniowie badali  warunki panujące w lesie, rozpoznawaliśmy gatunki roślin i zwierząt.

 

Wywiad

 Jaka jest przyszłość naszej gminy? Czy jesteśmy gminą ekologiczną? Czy korzystamy z odnawialnych źródeł energii? Czy opłacalne jest montowanie ogniw solarnych? Na poniższe pytania uczniowie uzyskali  odpowiedź w trakcie wywiadu przeprowadzonego z p. Anną Przybylską – Ryś, Okazało się, że w gminie Busko jest bardzo duże zainteresowanie montażem ogniw solarnych i fotowoltaicznych, które są bezpieczne dla środowiska.

 

NA GÓRĘ