Światowy Dzień Mózgowego Porażenia Dziecięcego
W związku ze Światowym Dniem Mózgowego Porażenia Dziecięcego, obchodzonym 7 października, w naszej szkolnej świetlicy odbyły się zajęcia w ramach projektu „Jak mówić o niepełnosprawności?”, poświęcone tematyce niepełnosprawności ruchowej. Celem spotkania było uwrażliwienie uczniów na potrzeby osób poruszających się w inny sposób na przykład przy pomocy wózka inwalidzkiego oraz pokazanie, że mimo ograniczeń ruchowych każdy człowiek może rozwijać swoje pasje, realizować marzenia i być wartościowym członkiem społeczności.
Podczas zajęć dzieci zapoznały się z opowiadaniem „Niezwykły wózek Lukrecji”, które w przystępny sposób uczy empatii, akceptacji oraz zrozumienia dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Następnie obejrzały wzruszający film animowany „Ian”, opowiadający historię chłopca walczącego o prawo do bycia częścią grupy. Animacja wywołała wiele emocji i stała się okazją do rozmowy o tym, jak ważne są życzliwość, wsparcie oraz odwaga w przełamywaniu barier. W trakcie zajęć dzieci poznały także sylwetki dwóch wybitnych osób: Franklina Delano Roosevelta oraz Stephena Hawkinga - którzy pomimo niepełnosprawności osiągnęli ogromne sukcesy i stali się inspiracją dla wielu ludzi.Uczniowie zobaczyli również film z kampanii społecznej „Być człowiekiem”, podkreślający, jak ważne są szacunek, empatia i uważność w relacjach między ludźmi.
Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali twórczą pracę plastyczną - kolorowali mandalę przedstawiającą wózek inwalidzki, co pozwoliło im w spokojnej atmosferze utrwalić zdobytą wiedzę i jeszcze raz zastanowić się nad tym, jak ważne są akceptacja i otwartość wobec innych.
Zajęcia były pełne refleksji i wzajemnego zrozumienia. Wierzymy, że dzięki takim działaniom uczniowie uczą się wrażliwości, szacunku oraz przełamywania stereotypów związanych z niepełnosprawnością.