„Jak mówić o niepełnosprawności”

  Międzynarodowy Dzień Niesłyszących i Języka Migowego

 W ramach projektu edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności” w naszej świetlicy odbyły się zajęcia poświęcone tematyce niedosłuchu i głuchoty. Spotkanie nawiązywało do obchodzonego 30 września Międzynarodowego Dnia Niesłyszących i Języka Migowego, który ma na celu zwrócenie uwagi na potrzeby osób z niepełnosprawnością słuchu oraz promowanie języka migowego jako ważnego środka komunikacji. Uczniowie dowiedzieli się, że motyl jest symbolem osób niesłyszących – cichy, a zarazem wyjątkowy w swoim ruchu i pięknie.

   Podczas zajęć dzieci poznały także, jak działa narząd słuchu, jakie są przyczyny utraty słuchu oraz jak wygląda codzienne życie osób niesłyszących i słabosłyszących. Nauczyły się także kilku podstawowych znaków języka migowego, m.in. „dzień dobry”, „dziękuję” i ”przepraszam”, co wzbudziło ich duże zainteresowanie.

   Uczniowie zostali zapoznani z opowiadaniami „Szymon i kosmiczne aparaty” oraz „Tajne znaki”, które w przystępny sposób przybliżają tematykę komunikacji osób z niedosłuchem. Poznali również sylwetkę Ludwiga van Beethovena i wysłuchali fragmentu jego IX Symfonii d-moll, skomponowanej mimo całkowitej głuchoty. Historia wybitnego kompozytora pokazała, że niepełnosprawność nie przekreśla talentu, pasji ani marzeń.

   W części plastycznej dzieci wykonały prace przedstawiające aparat słuchowy oraz piktogram oznaczający miejsce oferujące usługę tłumacza języka migowego. Zajęcia były cenną lekcją empatii, tolerancji i zrozumienia, uczącą otwartości na potrzeby innych.

NA GÓRĘ